Tiong Bahru

Det är härligt att vara tillbaka i Singapore och vi har hittat ett nytt hawkercenter – Tiong Bahru!

Det ligger inom gångavstånd från ”vår” lägenhet och verkar ha ALLT! På bottenvåningen kan man köpa allt från kalsonger till sprattlande färsk fisk … och på ovanvåningen finns ett fräscht hawker med ett 70-tal olika matstånd. Inget foto i världen kan göra detta rättvisa, man måste känna, dofta och smaka!

Det är nästan omöjligt att välja vad man ska äta, David kör på säkra kort och jag provar mig fram. Allt vi har provat har varit gott! Skulle det vara något man inte gillar kan man ju köpa en ny rätt, det kostar bara mellan 2 och 5 SGD/portion (1 SGD är ca 5 kr).

Maten är oftast lagom kryddad, men en av bilderna visar David efter det att vi ätit STARK thaimat, den var så stark att man inte bara svettades utan blev helt rödmosig och David såg ut som om han använt röd eyeliner!

Heja Sverige

Det finns många svenskor i Singapore, ca 150 av dem är med i SWEA, ett nätverk för svenska kvinnor utomlands. Man kan tycka att man kanske inte flyttar utomlands för att träffa just svenska personer, men det är både enkelt, lärorikt och trevligt! Just SWEA i Singapore verkar vara en avdelning med massor av aktiviteter, som fika på stan, långpromenader i naturreservat, fester, matlag, historiska vandringar och utflykter av alla de slag.

Här finns också SBAS, Swedish Business Association of Singapore, där funderar David på att gå med. Men han har visst inte bestämt sig för om han vill associeras med business eller turism…

Naturligtvis finns IKEA här, med två butiker faktiskt. Dit åker många för att köpa möbler så klart, men också för att äta köttbullar eller köpa kaviar m.m. Men nu är det tydligen slut med kaviarförsäljningen, ryktena säger att IKEA bara ska sälja sina egna produkter. Kanske kan man bli beroende av IKEA-kaffe eller IKEA-choklad!

Här finns också ett företag, Style Nordic, som säljer skandinavisk design (möbler, inredning, kläder, smycken). I deras butik (eller showroom) PRAO:ar just nu en svensk tjej och det är kanske inte så konstigt, men visst är det lite lustigt att tjejen kommer från just ”min” lilla skola i Borgeby.

Även i dagens tidning, Straits Times, fanns lilla Sverige med på ett hörn. Tomas Tranströmer hedrades med en artikel, detta i konkurrens med Steve Jobs!

Dos and donts!

Är det så att hårda straff gör folk mer laglydiga? Gemene man verkar tycka att regler är till för att följas. MEN civilklädda poliser har sett (och satt dit) flera personer som gått mot röd gubbe, mestadels är syndarna män över 60 år! Man har till och med sett bilister som bytt fil utan att blinka!!!

TravelTaboo har tips för dig som ska hit:

http://www.youtube.com/watch?v=qXy-KgaiWY0&feature=related

Även cyklister bör se upp! (En SGD = ca 5 kr.)

Scuba

Jag (Linus) tänkte bara meddela att jag nu ar klar med en tredjedel av min jakt efter ett dykcertifikat! jag tillbringade morgonens första timmar i en pool med en fransk instruktör och gjorde sedan efter lunch mitt första dyk på öppet vatten. Och jag ar fortfarande lite skakis av upplevelsen. Vi var nere på 11 meter i 45 minuter och fick se en jättesköldpaddmamma med en liten sköldpaddbebis på upphetsande nära håll, några barracudor och en drös andra intressanta småfiskar. Det tog lite tid att vänja sig och kanna att man kunde lita pa syrgastuberna men efter de första minuterna var det ren njutning! I morgon ar det mer träning och sen på söndag ska jag göra teoriprovet och dyka 2 gånger till!

Playa del Carmen är ett bra ställe!

Verifierad av MonsterInsights