Bulgarien

En lååånghelg i Bulgarien. Det var på tiden med lite nya platser och ett nytt land att besöka!

Vi flög till Sofia med ett av alla dessa lågprisflyg till platser i Östeuropa. Vi började med ett besök i näst största Bulgariska staden Plovdiv cirka 15 mil från Sofia.

Plovdiv är inte något jag hade så bra koll på tidigare. Viner från Plovdiv hade jag hört talas om men inte så mycket mer. Ett insider-tips sa att Plovdiv skulle vi inte missa. En väldigt vacker och trevlig stad som tydligen är bland de äldsta kontinuerligt bebodda städerna i Europa. I minst 8000 år har här bott folk!

Staden är enligt vad man säger byggd på 7 kullar. Det är antagligen lånat från Rom som ju också sägs vara det. Sex kullar finns kvar och en är tydligen ”bortskrapad”…

Den mest populära av dem är Nebet Tepe som har rester av 8000 år gamla bosättningar och ruiner av ett fort från ca 300 f.kr. Kullen var en perfekt plats att bo på och lätt att försvara när området runt de sju kullarna är väldigt platt.

Bebyggelsen på väg upp till Nebet Tepe är inte så gammal. Det handlar om 1700- och 1800-talet då Plovdiv var en viktig handelsstad i det Osmanska riket.

Nedanför kullen kan man inte missa den gamla stadsdelen Kapana. Namnet betyder tydligen ungefär ”fällan”. I dag fastnar man på någon restaurang eller bar, förr var det troligen för man fastnade i de smala krokiga gränderna. En enda stor uteservering kändes det som även om det inte vara så värst varmt denna tid på året.

En lång gågata vid namn Knyaz Alexander I sträcker sig igenom hela centrum och till och med över floden Maritsa. Europas längsta påstår man, med konkurrens från Ströget i Köpenhamn och Saint Catherine i Bordeaux.

Kanske inte så vacker butiksbro, men gågatan förlängs över floden…

På mitten och under gågatan ligger en av alla romerska lämningar i staden, Stadium of Philipopolis från 100-talet e.kr. Den löper 240 m längs gågatan, men en våning ner. Den rymde uppåt 30 000 åskådare, helt galet stort även med dagens mått mätt.

Den romeska stadion under gågatan och Djumaya-moskén i bakgrunden.
En romersk teater fann man på 70-talet efter ett jordskred. Måste ha varit en överraskning!

Finns det sju kullar att besöka i staden så ger vi oss givetvis i kast med det. Drygt 20 000 promenadsteg vissa dagar är inget bekymmer.

Vy över Bunardzhika-kullen när vi ”bestiger” Youth Hill.

Plovdiv är verkligen katternas stad. Alltid minst en katt inom synhåll. Kanske därför att vi inte såg en enda råtta här tillskillnad mot hemma i Lund.

Bulgariska specialiteter när det gäller mat lyckades vi testa flera av tack vare en mycket trevlig restaurang i Kapana vid namn Shevitsa.

Kavarma, en mumsig köttgryta. Tarator, en youghurtsoppa med dill och valnötter och så lite bulgariskt vin till det!

All bebyggelse i Plovdiv var inte välhållen. En del hus mitt i centrum kan nog räknas som renoveringsobjekt.

Några mil utanför Plovdiv ligger vinbyn Brestovitsa, som har fått utmärkelsen Bulgariens vinhuvudstad. Inte för att det finns stora kända producenter här utan för att det av tradition tillverkats vin i nästan varje källare.

Efter Plovdiv körde vi tillbaka mot Sofia för några dagar. Jag väljer helst inte samma väg två gånger, så vi bytte den tråkiga motorvägen mot en liten omväg upp mot Balkanbergen och byn Koprivsjtitsa.

Framme i Sofia märktes det snabbt att detta inte ger samma fina känsla som Plovdiv. Detta är en stad med tydlig socialistisk arkitektur med breda gator och flera ganska slitna centrala kvarter. Sofia låg ”bakom” järnridå till 1989.

Det var en extra helgdag när vi var där. Firande av den bulgariska amén. Vi missade det mesta så folk var på väg hemåt här på en stor paradgata.

Stadslivet kretsar till stor del kring den fina gågatan Vitosha.

Tyvärr har områdena inte några namn, utan zonnummer används officellt istället. Ett försök till områdesnamn är KvARTal som vill bli lite av ett trendigt konstområde.

Grekiskortodoxa kyrkor finns det gott om. Den största är Alexander Nevskij-katedralen.

Mycket mindre och anspråkslös är St. George-kyrkan. Det är en av Europas äldsta fortfarande använda byggnader. Den byggdes på 300-talet och används än idag. Det lär knappast var något som byggs idag som står kvar om 1700 år…

Om Plovdiv var katternas stad så var Sofia spårvagnarnas. Allt från nytt till gammalt skramlade fram på gatorna.

Även Sofia har mängder av romerska lämningar en våning ner under staden. Många arkeoligiska fynd finns till beskådande mitt i staden.

Lämningar av den romerska staden Serdica, som Sofia hette på den tiden.

Det var en lätt uppgift att spana på slitna gamla byggnader i Sofia centrum. Stadsdelen utan namn som vi bodde i hade många sådana exempel.

Bordeaux i regn och högsommarvärme

Runt påsk var det dags för några veckor i Bordeaux. De två veckorna efter påskhelgen var det skol- och förskolefritt för barnbarnen så vi passade på att spendera lite extra tid med dem. Vi anlände i dunjackeväder i slutet av mars och hamnade två veckor senare i 30-gradig högsommarvärme. Typisk Bordeauxväder helt enkelt.

Vår gata hade äntligen blivitfärdig! Och full blåregnsblomning i resten av kvarteret.

I påskveckan hade vi besök från Sverige. Då passade vi på att turista lite extra som kanske inte hade blivit av annars.

Bussbåt över floden till Darwin-området med restaurang och street art, som alltid är värt ett besök.

En utflykt mot sydväst och ett besök på den enorma sanddynen Dunes de Pilat.

Stolt poserade vi efter att klätrat upp på den 100 meter höga sanddynen.

Nästa dag bar det iväg på en tur till vinområdena Bourg och Blaye i strilande duggregn.

Smala gränder i Blaye. Knappt ett paraply brett.
En fin vinbutik i Bourg skyddade mot regnet och visade sig ha ett stort utbud av lokala viner.

På skärtorsdagen firade vi en 4-åring med franska släkten i Parque Public.

Resten av påskhelgen fortsatte lite i samma stil med bland annat picknick i Bordelais-parken.

Vädret hämtade sig rejält efter regnandet så vi fortsatte med picknic i parker. Denna gång i den udda parken Majolan som anlades i slutet på 1800-talet av en rik bankir. Här var tidigare mest träskmark, så sjöar och kanaler anlades för att torrlägga mark till parken.

Sista veckan blev det plötsligt riktig högsommarvärme med över 30 grader någon dag. Vi bestämde snabbt en tur tillsammans med Léonore ut mot kusten till staden Royan för en övernattning. Jag var i där med mina föräldrar på en campingplats för så där en 50 år sedan.

På vägen stannade vi på zoo La Palmyre. Fina miljöer, men som vanligt verkar djuren ha det ganska tråkigt.

Så här tidigt på säsongen hade inte turisterna hittat hit. Riktigt lugnt och skönt!

Vi bodde en natt på hotell precis vid lilla stranden i Royan.
En liten strand blir stor när det är ebb!

Royan visade sig vara en speciell stad som tyskarna ockuperade för att kontrollera Atlanttrafiken under slutet av andra världskriget. De gav inte upp förrän de allierade hade bombat staden så att nästan allt var förstört. Staden byggdes upp på 50 talet, vilket syns väl på stil och arkitektur.

Även kyrkan och saluhallen var byggd i speciell stil med fokus på betong.
På vägen tillbaka till Bordeaux tog vi färjan över havsviken Gironde för att se lite nya vyer. 30 minuter tar det över.

Tillbaka i Bordeaux spenderade vi några dagar med Léonore och Freja.

Galet mycket folk på det lilla lokala tor´get i Saint Augustin när folk slutat jobbet.
Uteserveringar och grändpromenader hör också till ”nödvändigheterna” när man är i Bordeaux.

Vinter i Paris

Paris är ett lämpligt stopp på vägen till Bordeaux under vintern när det inte går direktflyg från Kastrup. Ett stopp som betydde byte från flyg till tåg i vårt fall. Denna gång valde vi att inte bara hinna med ett kort stopp utan tog två nätter på ett litet hotell i Latinkvarteren.

En promenad genom diverse trevliga, mindre turistiga områden stod på schemat för första dagen. Riktningen var norrut från Latinkvarteren till Montmartre.

Längs butiksgatan Rue Montorgueil finns fina frukt- och blomsteraffärer. Presentationen av varorna verkar vara A och O.

I slutet av Montorgueil-gatan finns en lite annorlunda väggmålning av Tintin och Kapten Haddock.

På vägen vidare mot Montmartre följde vi Rue des Martyrs i området som av framförallt mäklare kallas SoPi (South of Pigalle). Det är troligen mer säljbar än bara Pigalle som förr var känt för sina barer och strippklubbar.

Norra änden av Martyrs-gatan är en gatumarknad, till och med med en svenskbutik och en del husdjur som sköter sina vaktposter 🙂 .

Kvarteren kring Montmartre är nog finare i kvällsljus och det lär vara mer folk på gatorna.

Moulin Rouge, definitivt mer effektfull i mörker…
På vägen tillbaka tog vi en tur inom det klassiska varuhuset Galeries Lafayette Haussmann. Klart pampigare än moderna gallerior!
Latinkvarteren, perfekt ställe för lite kvällsliv! (för nattliv är inte så aktuellt längre…)

Dag 2 som bara var en dryg halvdag spenderades vid lite mer typiska sevärdheter. Regnet hängde i luften, men triumfbågen är ett ståtligt landmärke ändå.

Butikerna med adress på Champs-Élysées var till största delen som en vanligt shoppinggata. Monoprix, Nike, Apple, Mc Donalds, … Ja och så fanns det ju några fina märkesbutiker. Vissa mer iögonfallande än andra redan på byggstadiet… Louis Vuitton höll på att fräscha upp en gammal byggnad och behövde ett passande byggnadsinklädnad under renoveringen.

Såklart Eiffeltornet ska vara med ifrån ”fotogatan” Rue de l’Universite som är avstängd en liten bit bara för alla fotografers skull. Jag misstänker att det är mer folk här när det är säsong och fint väder.

Budapest

En ny stad och ett nytt land att upptäcka! Budapest har länge varit på listan över ställen som jag vill besöka. Nu passade det bra som ett stopp på vägen från Lund till Palma. Första veckan i september kändes som en bra tid för att undvika allt för varmt väder för promenader i en storstad, men det visade sig vara fel. Så där 34 grader varje dag och strålande sol… Det fick bli långa siestor när det var som varmast.

Vi bodde på Pest-sidan av staden, dvs på den östra sidan av Donau. Det finns ingen gammal stadskärna eftersom allt förändrades under slutet av 1800-talet och framåt när Hauszmann skapade en stadsplan i stil med Paris. Raka gator, ganska höga hus och uppdelat i ett antal distrikt. Vi valde att bo i distrikt 7 som var de gamla judiska kvarteren. Tre synagogor i närheten varav en är Europas största. Nuförtiden är distrikt 7 mer ett restaurang- och barområde. Mest kända är de så kallade ruinbarerna som har tagit över en del fallfärdiga hus som stått tomma i decennier.

Szimpla Kert var den första ruinbaren som öppnades och det är fortfarande den mest kända.

Buda som ligger på den västra sidan av Donau var tidigare huvudstad i kungariket Ungern, så här ligger slottet på en höjd över staden.

Fullt med byggkranar kring slottet för att bygga upp och renovera pampiga gamla hus som förstörts i krig och revolter.

Vi kände inte för att ”bestiga” de 50 metrarna för att komma upp till slottet och stadsdelen Pest. Över 30 grader och hög luftfuktighet kändes för tufft. Vi tog det gamla kabeltåget upp istället. Lite av en turistfälla men vi slapp svettas i alla fall.

Uppe på kullen finns flera vackra gamla hus. Vid Fiskarbastionen ligger bland annat Mattiaskyrkan.

Utsikten är en annan anledning att ta sig upp på kullarna i Buda.

Överallt vi kommer letar jag efter gatukonst. I distrikt 7 fanns en del att beskåda. En blottad hussida mot någon rivningstomt lämpar sig väl för muralmålningar och dessutom kan man ju klämma in en ölbar på ödetomten också 🙂 .

Rubikskub är förstås porträtterad eftersom Rubik är ungrare.

Vi passade på att gå längs floden på söndagen och det visade sig vara helt rätt. Bilvägen är stängd och folk passar på att promenera, ta en öl spela sällskapsspel eller ta en båttur på Donau.

Turbåtarna på Donau är populära, men vi valde istället att promenera längs floden.
Populärt värre med sällskapsspel!
Kedjebon är ett måste att fotografera.

En bit norrut längs floden ligger den pampiga parlamentsbyggnaden.

Precis nedanför längs flodkanten finns ett minnesmärke över förintelsen i form av övergivna skor.

Budapests shoppinggata är Vàci Utca. De vanliga europeiska butikskedjorna kantade gatan, så det lockade inte till nån större shopping för vår del. Dessutom hade vi snudd på bagageövervikt, så det hade ändå inte rymts.

Det är skuggsidan av Vàci Utca som gäller i hettan.
Månen hänger lågt i en tvärgata till Vàci Utca.

Vid ena änden av shoppinggatan ligger den stora saluhallen Nagycsarnok (det är inte lätt att minnas dessa ungerska namn för oss utlänningar…).

Det kanske mest kända med Budapest är kurbad och den största anläggningen är Széchenyi-badet. Vatten från heta källor blandas till en lagom temperatur i olika bassänger ute och inne. Vi gick dit framåt kvällen med förhoppningen att det skulle vara vackert i skymningen.

Vi var osäkra på regler och utrustning för att bli insläppta. Vi har blivit stoppade förr av regler som inte var lätta att förutse. I Taiwan blev det inget kurbad för jag hade för vida badbyxor… Széchenyi-badet visade sig vara ganska liberalt. Inget tvång på badmössa eller tajta badbyxor, men dock skulle man ha badtofflor när man inte var i poolerna. Det hade vi inga, men kontrollerna var obefintliga, så vi klarade oss.

Ett fantastiskt bad var det med 28 grader i utepoolerna. Precis lagom för att lätt kunna doppa sig.

Att ta sig runt i staden är ganska enkelt. Bussar, tunnelbana och det trevligaste sättet, spårvagnar. Ett av världens största spårvagnsnät finns här! Vi tog några turer med de gula spårvagnarna med diverse strul med app-biljetter som skulle betalas och sedan valideras utanpå spårvagnsdörrarna. Snabbt behövde det gå innan dörrarna stängdes. Vi åkte nog någon gratistur för att proceduren inte var helt enkel. Men, man kan ju alltid skylla på att man är turist.

Distrikt 8 var inom lagom gångavstånd från vårt hotell. Dessa kvarter kallas Slottsdistriket och här är husen lite pampigare än distrikt 7.

Skiftande byggnadsstilar och underhåll är det som gäller i distrikt 8. Flera trendiga restauranger och caféer, ofta med små uteserveringar på en P-plats på gatan.

Promenader var tufft i värmen till och med på kvällarna. Bra då att det fanns flera vattensprinklers som man kunde få en liten stunds svalka av!

Distrikt 7 och 8 är verkligen turistområden. Många hotell, men också ett stort utbud av privata lägenheter att hyra.

Ni som hyrt någon turistlägenhet med självcheckin vet vad dessa prylar är förnågot och att det är grymt turisttätt i denna trappuppgången –>

Vår kännedom om den ungerska maten är begränsad. Gulasch och Langos var i princip allt vi kände till. Gulasch känns mer som vintermat och inte något för 30-gradersvärme. Paprikakyckling förstod vi också är en nationalrätt.

Några paprikarätter provade vi: Kyckling + diverse inälvor (något för Camilla) och hel sötpotatis i paprikasås.
Vi slog också till på en Sajtos tejfölös. En klassiker som smakade helt OK.

Restauranger var det verkligen ingen brist på i centrum. Gata upp och gata ner med uteserveringar.

Bordeaux-Skåne-Orust

Tre veckor hade fransoserna inplanerade i Sverige denna sommar och om de hoppats på att få vara lite själv i vår lägenhet i Lund så misstog de sig! Vi missar helst inte en sekund av franska prinsessans närvaro.

Universitetsplatsen
Många fina dagar – här svalka på vår balkong!

Sista veckan fylldes det på med fransoser och prinsessan fick vara med både mormor, morfar, farmor, farfar och sina föräldrar i en stuga på Orust (som vi lånat av fina vänner)!

Skål!

Varje gång jag åker på tur i Sverige slås jag av hur fint det är! Att vi hade tur med vädret gjorde ju inte saken sämre, det blev till och med några bad för oss som annars är badkrukor av rang!

Dessa är dock inga badkrukor!

Utflykter är förstås ett måste och vi hann med

Mollösund:

Promenad, fish&chips och bad blev det här!
Svårbadat för både gamla och unga!

Pilane på Tjörn:

Stor och fin skulpturpark!

Lilla Brattön:

Hit åkte vi båt, badade och åt supersmarrig lunch!
Hopptorn, lockar även badkrukor till bad!

Även i Lund var det full fart, mycket man vill göra och många man vill träffa! Det var under pandemin som vi fick upp ögonen för hur enkelt det är att ha släktträffar i picknick-form!

Picknick i Botaniska trädg¨ården
Picknick på Lomma beach!
Bad med gammelmormor!

Tavira -> Sevilla -> Cartagena

Från Tavira var det dags att åka tillbaka till Spanien igen. Första stopp var dagens udda sevärdhet, byn El Rocio. Här råder lite vilda västern-känsla. Alla gator och torg är sand och utanför husen träställningar att binda hästen vid.

Det stora dragplåstret är egentligen en staty i kyrkan av jungfru Maria och Jesusbarnet. Stora skaror vallfärdar hit vid pingst, gärna ridandes över sanddynerna till byn. Något kyrkbesök blev det dock inte för oss.

Området ruf El Rocio är ett stort delta till Guadalquivir-floden. Sand och små vattensamligar lite varstans och lägligt nog lite flamingos vid bygränsen.

Sevilla var sedan vårt mål för ett tvånättersstopp. Det är snart 10 år sedan vi var här för första gången och då tänkte att det är en riktigt trevlig stad som är värd ett återbesök. Trots att detta är Spaniens fjärde största stad känns centrum lagom stort för att strosa omkring i.

Några sevärda platser hade vi betat av förra gången och hoppade över nu, men det blev några återbesök också.

Den halvcirkelformade byggnaden runt Plaza España byggdes för den Ibero-Amerikanska utställningen 1929.
Var och en av de 50 provinserna i Spanien har fått en egen nisch längs plazan. Vi upptäckte för sent att det var bokstavsordning som gällde och orkade inte gå tillbaka till Balearerna 🙂 .

Jag fastnade mest för området Alfalfa, med många gränder, torg och uteserveringar.

Gränder och fina hus i Alfalfa-området + damer som övervakade allt från balkongen.

Alamedatorget med sina Herkules & Caesar-statyer och kantat av restauranger och barer var något som vi absolut ville tillbaka till.

Matvalet blev marockanskt: Rödbetshummus!

Efter Sevilla blev det en lite längre etapp på 55 mil till Cartagena vid Medelhavskusten. På vägen var tanken att passera Europas enda öken som en liten udda företeelse, men det blev lite av en flopp.

För att kallas öken ska det regna under en viss gräns per år och vara sparsamt med växtlighet.

Cartagena är en välmående, inte så turistisk stad med en stor hamn, flottbas och massor av romerska lämningar.

Cartagena måste varit väldigt rikt under perioden som byggnaderna i centrum byggdes. Otroliga utsmyckningar som verkar bevaras väl när de renoveras.

Under romartiden hette Cartagena Carthago Nova, nya Cartago alltså. Det romerska arvet syns överallt och stora delar av centrum är arkeologiska utgrävningar. En imponerande romersk teater finns här också.

Teatern byggdes som ett påbud av kejsar Augustus och rymde 7000 åskådare. Nu var det bara vi och ett gäng påfåglar.

Sista dagen på roadtrippen gick till Denia och färjan hem till Palma.

Arcachon

Vår jakt på möbelaffärer i Bordeaux sträckte sig ut till staden Arcachon fem mil söderut. Målet var Jysk, som inte finns på närmare håll än så. Men vi ville förstås också se den fina lilla staden vid havet i Archachonbukten.

Stranden mitt i centrum. Väldigt öde så här mitt i hösten.
Fina små gator i Arcachon och förstås ett och annat creperie!

I Arcachon finns den fina stadsdelen Ville d’Hiver (vinterstaden). Detta startade som ett byggprojekt på 1860-talet där ett antal stora villor alla i unik stil byggdes under några årtionden.

Även apoteket inryms i stilenlig byggnad.

Många vackra hus finns här. Det är bara att promenera runt och titta. På sommaren kan man gå guidade vandringar som berättar historien om dessa hus.

Det måste vara en utmaning att äga dessa hus med tanke på att de kräver en hel del underhåll.

Här kan man verkligen tala om snickarglädje!

Salamanca och sista biten mot Galicien

Nästa stopp på bilturen var Salamanca. Detta var inte bara ett lagom stopp på väg mot Galicien utan en stad som verkligen är värd ett besök. Hela gamla staden är ett UNESCO världsarv och det är inte svårt att förstå varför.

En mycket fin stadskärna med många vackra byggnader och massor med uteserveringar. Man kunde lätt ha stannat några dagar där, men nu blev det bara en eftermiddag och kväll tyvärr.

En av de mest omtalade sevärdheten eller snarare aktiviteten är lustigt nog att försöka få syn på en groda på den rikligt utsmyckade universitetsbyggnaden 🙂

Vem kan hitta grodan? Helst utan tips och google-stöd!
Ja vi hittade den! Det hela känns nästan som ett studentikost skämt. En groda på en döskalle på den vackra univesitetsbyggnaden…

Oavsett grodan så är universitetet sevärt på många sätt. Det är bland de äldsta universiteten i världen från år 1218 och dessutom är byggnaden bland de vackraste inte bara bland universitet utan också bland spanska byggnader överhuvudtaget.

För romarna var Salamanca en viktig stad. Den romerska bron över floden Tormes finns kvar och fungerar som gångbro in mot gamla staden. Byggdes för cirka 2000 år sedan. Undrar hur dagens broar ser ut år 4000…

Floden syns knappt, men finns där bakom träden. Spanska floder är för det mesta ganska vattenfattiga, men flodområdena är väl tilltagna för att klara översvämningar.

Katedralerna, den gamla och den nya, är också sevärda. Den gamla byggdes på 1200-talet och den nya byggdes 500 år senare vägg i vägg med den gamla.

Ett Plaza Mayor finns i alla spanska städer av någon betydelse. Torget i Salamanca är bland de största i Spanien och anses vara det vackraste.

Dagen till ära spelade en symfoniorkester på Plaza Mayor.
Konstnärer fanns det lite överallt i staden för att avbilda alla sevärdheter.
Till och md återvinningskontainrarna var sevärda. Ja, varför ska sopsortering vara ful och tråkig?

Nästa dag fortsatte färden mot Galicien. På vägen dit stannade vi till vid romarnas största guldgruva, Las Médulas. En del gruvgångar fanns det också, men framförallt hade ett helt bergsområde ”malts ned” för att komma åt guldet. Hela landskapet förändrades och är nu en häftig syn!

Utsiktsplatsen Mirador de Orellan där man kan beskåda gruvområdet, har också en liten picknickplats där vi intog en lyxlunch 🙂 .

Främsta anledningen till just denna väg mot Combarro i Galicien var att se de alltmer intressanta vinområdena Bierzo och Ribeira Sacra. Här produceras röda viner med framförallt druvan Mencía. Riktigt goda viner, speciellt för oss som blivit alltför vana vid Spaniens vanligaste röda druva Tempranillo.

Vingårdarna i Ribeira Sacra är små och klättrar på bergssluttningarna vid floden Sil.

Tillbaka i Kyoto

Efter några dagar i Kanazawa och längs vägarna så var vi tillbaka i Kyoto för att fortsätta turistandet. Det fanns fortfarande mycket att se och att cykla omkring en dag till ville vi absolut.

Vi promenerade längs Kamo-flodens sidokanaler genom lugna bostadsområden söderut mot Fushimi Inari-taisha helgedomen.

Lugnt och vackert längs flod och kanaler, men gångvägarna är inte alltid gjorda för lite längre fotgängare.

Fushimi Inari är känd för sina långa gångar med toriis. Det sägs att det är över 10 000 toriis i detta tempelområde. Helt galet många! Varje torii är skänkt av olika organisationer eller personer.

Torii är speciellt för shintoismen som är den största religionen i Japan. Jinja kallas shintoismens helgedomar. Det lär finnas cirka 100 000 jinjas i Japan. Inte otroligt då man ser dem i nästan varje kvarter.

Fushimi Inari är ett helt tempelområde och inte bara de oändliga gångarna med toriis.
Mitt i turistvimlet pågår diverse ceremonier.

Efter templet blev det en promenad vidare till Higashiyama-området med sina tempel, pagoder, tehus och vackra gamla byggnader. Trängseln var stor denna lördag i körsbärsblomningstider.

Fullt med flanörer på Sanneizaka-gatan.

Många turister förstås, men också många japaner som hyr kimonos för att fotograferas med vackra kläder i någon fin miljö, som tempel och körsbärsträd. Även männen kan bära kimonos, men då mer som en långrock i neutrala färger.

Det är nog omöjligt att undvika att få med andra personer.

Det buddhistiska templet Kiyomizu-dera ligger högst upp i det gamla Higashiyama-området. Det grundades redan på 700-talet och är ett UNESCO världsarv.

I gatorna nedanför templet ligger buddhisttemplet med pagodan Hokan-ji. Tillsammans med de gamla husen i gatorna blir det en mycket typisk bild av den gamla kejsarstaden Kyoto.

Dag 2 hyrde vi cyklar. En cykeldag sist i Kyoto blev helt förstörd av kyla och spöregn, men nu var det helt annorlunda. Sol och 22 grader. Perfekta förhållanden för lite planlöst cyklande i staden.

Fina hyrcyklar, men ack så låga!

Cykling genom Kyoto centrum är som bäst längs floden Takase som är en av bifloderna, eller kanske mer kanalerna, genom staden.

Många häftiga bostäder längs vattnet mitt i staden!

En tanke hade vi dock. Ett återbesök på Philosopher’s walk för lite picknick och firande av korallbröllopsdag (35 år).

Sake och dango-bullar på pinne, ja varför inte?

Picknick längs floden är populärt i Sakura-tider (körsbärsblomningstider). Under träden i skuggan ska man sitta. Vi satt i solen och tog en sushi-lunch istället.

På kvällen hittade vi en liten populär restaurang i kvarteret vi bodde som serverade vegetarisk tempura. Det ville vi prova och efter en stunds diskuterande med en väldigt ovan servitör så beställde vi 野菜の天ぷらoch väntade med spänning.

Ja, det blev vegetarisk tempura (speciell frityrsmet) plus en god Okonomiyaki (stekt vitkålssmet med ägg plus någon topping) som är en annan japansk specialitet som vi inte ville missa.

Många vackra gatubilder blev det från Kyoto, men det kan vara lämpligt att också ta med en helt vanlig gatukorsning i gränderna bakom vårt hotell.

Någon har gjort ett försök att piffa upp denna tråkiga plåtvägg!

Biltur Kyoto-Kanasawa tur och retur

Om jag är i ett land som det är praktisk möjligt och tillåtet att köra bil själv i så bara måste jag ta en tur. I Japan är det fullt möjligt om man trivs med vänstertrafik och har ordnat ett internationellt körkort.

Vi hyrde bil i Kyoto och styrde norrut mot Kanazawa där vi stannade i tre nätter. På vägen dit, på en extra tur norrut och sen på vägen tillbaka till Kyoto fick vi se platser som inte tillhör de stora sevärdheterna. En liten dos av japanernas egna utflyktsmål helt enkelt.

Slättlandet i Toyama med Hida-bergen i bakgrunden.

Några mil norr om Kyoto ligger Biwasjön, som är Japans största insjö. Här stannade vi vid Shirahige Jinja templet med en ”flytande” torii (portal som symboliserar ingången till ett shinto-tempel då man lämnar det världsliga bakom sig). Just här går tyvärr vägen precis vid sjökanten med ett vägräcke som förstör de fina fotomöjligheterna… Nitiska vakter stoppade också mina tappra försök att korsa vägen. Men som tur är fanns en lösning. Ett fototorn har uppförts som alternativ till att bryta mot trafikreglerna och riskera livet!

Nästa stopp blev Nishiyama park i staden Fukui. Parken är känd för att i maj blommar 50 000 azaleor i parken. Nu i mars så är attraktionen istället de 1000 körsbärsträden som står i full blom.

De gröna buskarna är azaleor, så det är säkert fint när alla blommar.

Den i det stora hela väl tillrättalagda trafiken i Japan har några störiga inslag om man ska förflytta sig längre sträckor. När ”riksvägar” passerar tätorter så ligger affärer och restauranger på rad, anpassade för att köra bil till. Lite amerikansk stil på det hela (förutom att det finns trottoarer i Japan och inte bara vägar). Trafikljus dyker upp med jämna mellanrum och en snittfart på kanske 30-40 km/h blir det. Alternativet är betalmotorvägar, men då blir det dyrt, i alla fall med europeiska mått mätt. Cirka 30 kronor per mil får man räkna med.

En av dagarna i Kanazawa tog vi en tur norrut runt halvön Noto i japanska havet. Fösta biten går längs kusten. Fina stränder som är skyltade som strandvägar, och det är de verkligen.

Chirihama stranden, eller snarare strandvägen.

Längst uppe norr på halvön ligger risterrasserna Shiroyone Senmaida. Tyvärr inte riktigt säsong för att beundra dessa i slutet på mars.

På vägen tillbaka till Kanazawa körde vi längs den fina Amaharashi-kusten med utsikt mot bergen kring Nagano.

Från Kanazawa till Kyoto körde vi vägen genom bergsområdet kring Mount Haku, ett av Japans tre heliga berg. Vägen steg allt högre och plötsligt var det snö och vi hamnade i skidområdet Taira. Det verkade stängt för säsongen, men det visade sig finnas några tappra skidåkare som ville åka några sista åk innan snön var helt borta!

Vidare längs denna bergsväg finns några traditionella bergsbyar med halmtakshus. Branta tak nästan ner till marken för att snön skulle glida av.

Byn Suganuma.
Byn Gokayama består bara av några få hus.
Byn Shirikawa är större och lockar fler turister. Här är bebyggelsen lite blandad av gammalt och nytt.

Ett sista stopp nära Kyoto blev staden Ōmihachiman. Här finns ett vackert gammalt centrum med kanaler och körsbärsträd förstås! Tidigare var detta en viktig handelsplats i Omi-provinsen från medeltiden och några hundra år framåt.

Sen var vi tillbaka i Kyoto för ett andra stopp. Genom att bo i en annan del av staden så känns det som att komma till ett nytt ställe. Fortsättning följer.

Verifierad av MonsterInsights